Szczegóły szkolenia
Cena
Udział stacjonarnie
470 zł / os.
Udział online
390 zł / os.
Mirela Chomont-Wolak
Celem szkolenia jest przygotowanie uczestników do wdrożenia nowych obowiązków sprawozdawczych w zakresie struktur JPK od 2025 r., ze szczególnym uwzględnieniem praktycznego uzupełniania ksiąg rachunkowych o dodatkowe dane wymagane przepisami oraz poprawnego raportowania informacji w JPK_CIT, JPK_KR_PD i JPK_ST_KR.
Na szkoleniu uczestnik:
- Pozna harmonogram i zakres nowych obowiązków sprawozdawczych na lata 2025–2026-2027.
- Zrozumie struktury JPK_KR_PD i JPK_ST_KR.
- Dowie się, jak uzupełniać księgi rachunkowe o dodatkowe dane wymagane od 2025 r.
- Nauczy się raportować dane dotyczące kontrahentów, faktur, środków trwałych i WNiP.
- Zdobędzie praktyczną wiedzę o raportowaniu CIT estońskiego i oznaczeniach NPP/PNPO.
- Będzie potrafił rozwiązywać problemy związane z raportowaniem danych i przygotowaniem JPK na potrzeby e-kontroli.
Metody:
- wykład
- prezentacja
- dyskusja
- odpowiedzi na pytania uczestników
Program:
-
- Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026-2027 jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
- Prezentacja struktur JPK_KR_PD i JPK_ST_KR
- Dane, o które należy uzupełnić księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
- dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
- numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany,
- w przypadku gdy kontrahent podatnika jest:
‒ osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta,
‒ osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą – wskazanie nazwiska i pierwszego imienia kontrahenta, a także dodatkowego określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy,
‒ w pozostałych przypadkach – wskazanie pełnej nazwy kontrahenta.
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
- dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej:
- w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany,
- określenie rodzaju dowodu potwierdzającego nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji,
- numer identyfikacji podatkowej kontrahenta podatnika.
- wysokość i rodzaj dochodu podlegającego opodatkowaniu w odniesieniu do podatników opodatkowanych ryczałtem od dochodów spółek.
- dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika:
- CIT estoński a nowe struktury logiczne – modyfikacja JPK u podatników korzystających z opodatkowania ryczałtem od dochodów spółek, dotyczące rodzajów dochodów z tytułu:
- zysku netto wypracowanego w okresie opodatkowania ryczałtem, w części przeznaczonej do podziału między wspólników lub na pokrycie strat powstałych w okresie poprzedzającym opodatkowanie ryczałtem,
- ukrytych zysków,
- wydatków niezwiązanych z działalnością gospodarczą podatnika,
- zmiany wartości składników majątku (w przypadku łączenia, podziału, przekształcenia),
- nieujawnionych operacji gospodarczych,
- zysku netto w części niepodzielonej lub nieprzeznaczonej na pokrycie straty w okresie stosowania ryczałtu – w przypadku podatnika, który zakończył opodatkowanie ryczałtem.
- Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK CIT:
- Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji,
- typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe)
- co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?
- Wątpliwości praktyczne związane z wprowadzeniem nowego obowiązku sprawozdawczego:
- nieprecyzyjne określenie rodzaju „ewidencji”, której dotyczy § 2 pkt 4 Rozporządzenia,
- czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?
- czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?
- jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemtami JPK),
- uzupełnienie zapisów księgowych o nadany numer w przypadku faktur sprzedażowych – problemy związane z fakturą ustrukturyzowaną (KSeF) – czy podatnikom wystarczy okres przejściowy?
- znacznik NPP – czy oznacza przychód bilansowy niebędący przychodem podatkowym obejmujący także przychody zwolnione (wskazano tylko DW)?
- gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?
- gdzie ujmować koszty związane z dochodami wolnymi od podatku?
- co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?
- problemy z przesyłaniem, otwieraniem i analizami plików – czy będzie możliwy podział plików na okresy miesięczne i kwartalne?
- brak obowiązku przekazywania danych na temat kont pozabilansowych
- JPK_CIT a planowane kontrole podatkowe
- Pytania i odpowiedzi.
Harmonogram:
- 9.30 – 10.00 – rejestracja uczestników, kawa powitalna
- 10.00 – 11.30 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
- 11.30 – 11.45 – przerwa kawowa
- 11.45 – 13.15 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
- 13.15 – 13.30 – przerwa kawowa
- 13.30 – 15.00 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
Cena:
- Cena za udział w szkoleniu online to 390 zł od osoby
- Cena za udział w szkoleniu stacjonarnie to 470 zł od osoby