Przegląd podatkowy 2025 – 2026 VAT, CIT, PIT (m.in. JPK_CIT, JPK_PIT, KSeF)

Radisson, Szczecin

Mirela Chomont-Wolak Księgowość Podatki


Szczegóły szkolenia

8 wrzesień 2025 r. w godz. od 1000 do 1500
Hotel Radisson BLU, Szczecin, pl. Rodła 10, I piętro, sala Reymont.

Cena

Udział stacjonarnie 470 zł / os.
Udział online 400 zł / os.

Mirela Chomont-Wolak

Radca Prawny, Doradca Podatkowy, wykładowca akademicki, były pracownik organów administracji skarbowej, członek zespołu ekspertów do spraw Karnych Skarbowych przy Krajowej Izbie Doradców Podatkowych, doświadczona trenerka i autorka szkoleń. Studia ukończyła z wyróżnieniem jako najlepsza absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Szczecińskiego w Szczecinie – rocznik 2010. Absolwentka kierunku „Analiza Ekonomiczna i Controlling przedsiębiorstw” na Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Katedra Controllingu, Analizy Finansowej i Wyceny. Obecnie prowadzi prywatną praktykę obejmującą obsługę prawną i podatkową klientów indywidualnych, podmiotów gospodarczych oraz jednostek sektora finansów publicznych. Doświadczenie nabyła w największych kancelariach prawniczych Pomorza Zachodniego oraz firmach audytorsko – księgowych, obsługujących również Urzędy, w tym Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego.

Certyfikat jakości MSUES

Certyfikat jakości MSUES
Opis szkolenia

Celem szkolenia jest zapoznanie uczestników z aktualnymi i planowanymi zmianami w zakresie podatków CIT, PIT i VAT, ze szczególnym uwzględnieniem nowych obowiązków sprawozdawczych, takich jak JPK_CIT, JPK_PIT oraz wdrożenie obowiązkowego KSeF. Szkolenie ma na celu przygotowanie do prawidłowego wdrożenia zmian legislacyjnych w latach 2025–2026 oraz zminimalizowania ryzyk związanych z nieprawidłowym raportowaniem danych podatkowych.

Efekty uczenia się:

Po szkoleniu uczestnik zna najważniejsze zmiany w CIT, PIT i VAT na lata 2025–2026. Wie, jak przygotować firmę do JPK_CIT, JPK_PIT i KSeF. Rozumie wpływ nowych przepisów na ewidencje, raportowanie i kontrole. Potrafi ocenić i dostosować obszary działalności do nowych wymagań oraz zapobiegać sankcjom.

Program:

  1. Zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych od 1 stycznia 2025r. – JPK-CIT – nowy obowiązek sprawozdawczy od 2025 r. i w latach następnych
    1. Podstawy prawne wprowadzenia zmian i ich uzasadnienie
    2. Harmonogram wprowadzania zmian w latach 2025-2026 – jak przygotować się praktycznie do realizacji nowego obowiązku sprawozdawczego?
    3. Podmioty zwolnione z obowiązku raportowania JPK_CIT
    4. Sankcje za niewdrożenie nowych obowiązków
    5. Czy obligatoryjny roczny JPK_CIT znosi obowiązek przesyłania na żądanie JPK_CIT w trakcie roku?
    6. Czy trzeba zmieniać zakładowy plan kont i politykę rachunkowości aby wdrożyć nowe przepisy?
    7. Rodzaje kont podlegających raportowaniu
    8. Powiązanie JPK_CIT z systemem KSEF, JPK_VAT i elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi (kwestia porównywalności danych)
    9. Prezentacja struktur JPK_KR_PD oraz JPK_ST_KR
    10. Omówienie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie dodatkowych danych o które trzeba uzupełniać księgi rachunkowe od 2025 r., celem wypełnienia obowiązku obligatoryjnego raportowania – kiedy księgi należy uzupełnić dodatkowo o:
      1. dane identyfikacyjne kontrahenta podatnika (numer identyfikacji podatkowej, o ile został nadany)
      2. w przypadku faktur stanowiących dowód księgowy – numer identyfikujący fakturę w Krajowym Systemie e-Faktur, o ile został nadany
      3. znaczniki identyfikujące konta ksiąg (znaczniki podatkowe i bilansowe)
      4. dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej
      5. różnice między wynikiem podatkowym a bilansowym podatnika
    11. Czy w ramach JPK_CIT trzeba raportować dane o kontach „nieaktywnych” (na których brak salda w danym okresie sprawozdawczym)?
    12. Możliwość podziału plików struktury JPK_KR_PD na mniejsze części
    13. Ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych w JPK CIT:
      1. Podstawowe zasady prowadzenia ewidencji,
      2. typy różnic pomiędzy wynikiem bilansowym i podatkowym (tj. różnice stałe oraz różnice przejściowe)
      3. co z wieloletnią amortyzacją – jak pozyskać niezbędne ale historyczne dane do uzupełnienia, które na moment wprowadzenia do ewidencji ŚT i WNiP nie były wymagane?
    14. Czy nowe dane podaje się w odniesieniu do poszczególnych transakcji ujętych w księgach rachunkowych czy zbiorczo?
    15. Czy dane potwierdzające nabycie, wytworzenie lub wykreślenie z ewidencji środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej podaje się w odniesieniu do poszczególnych WNiP czy zbiorczo?
    16. Jakie księgi należy uzupełnić w zakresie realizacji nowego obowiązku? (różnica pomiędzy zmianami w Księdze Głównej i księgach pomocniczych a schemami JPK),
    17. gdzie należy kwalifikować przychody zwolnione (jako NPP czy PNPO)?
    18. Co w przypadku, gdy pomiędzy datą przekazania, a datą zatwierdzenia SF w księgach zajdą zmiany wpływające na podatek dochodowy?

II. Planowane zmiany w zakresie JPK_PIT od 2026r.

  1. Terminy wejścia w życie nowych przepisów
  2. Założenia dotyczące struktur:
  1. JPK_PKPiR,
  2. JPK_EWP
  3. JPK_ST

III. Zmiany w podatku VAT od 2026r – przygotowanie do zmian w zakresie obowiązkowego KseF od 2026 r. – najnowszy założenia nowelizacji ustawy o KSEF zgodnie z komunikatem Ministerstwa Finansów z 12.04.2025r.

  1. Terminy wejścia w życie obowiązkowego KSEF
  2. Zasady działania nowego KSEF
  3. Nowa struktura FA(3)
  4. Certyfikaty bezpieczeństwa
  5. Offline24
  6. Aplikacja mobilna KSEF
  7. Ułatwienia przy wystawianiu faktur masowych
  8. Faktury VAT RR
  9. Faktury dla konsumentów
  10. Podatnicy „wykluczeni cyfrowo”
  11. Odroczenie do 31.12.2026 r.:

– możliwości wystawiania faktur z kas rejestrujących,

– brak kar za błędy związane z fakturowaniem za pośrednictwem KSeF,

– brak obowiązku podawania numeru KSeF w płatnościach za e-faktury (również tych wykonanych w mechanizmie podzielonej płatności (MPP).

IV. Zmiany w podatku VAT od 1 kwietnia 2025r.

  1. Zmiany w stawkach podatku VAT
  2. Brak obowiązku integracji kas online z terminalem płatniczym

V. Najnowsze pakiety deregulacyjne – nowe obowiązki od 1 stycznia 2026r.:

1. Pierwszy pakiet deregulacyjny przyjęty przez Sejm 24.04.2025r.:

a) Kontrole w przedsiębiorstwach nie mogą paraliżować działalności gospodarczej firm, dlatego zmiany obejmą:

– skrócenie maksymalnego czasu kontroli u mikroprzedsiębiorców z 12 do 6 dni

-wprowadzenie obowiązku doręczenia przedsiębiorcy, przed wszczęciem kontroli, wstępnej listy informacji i dokumentów

– dostosowanie częstotliwości planowych kontroli do zidentyfikowanego stopnia ryzyka związanego z wykonywaną przez przedsiębiorcę działalnością (w przypadku niskiego ryzyka kontrola będzie przeprowadzana nie częściej niż raz na 5 lat, średniego – raz na 3 lata, a wysokiego – tak często, jak jest to wymagane dla zapewnienia przestrzegania przepisów)

– dopuszczenie możliwości wniesienia sprzeciwu wobec czynności kontrolnych

b) doprecyzowanie zasad liczenia karencji odnoszącej się do możliwości ponownego skorzystania z tzw. Małego ZUS Plus

c) brak konieczności przedkładania w urzędzie dokumentu prokury lub pełnomocnictwa, jeżeli umocowanie można wykazać w oparciu o dostępne publicznie rejestry (KRS, CEIDG)

d) odpowiednie vacatio legis projektów ustaw nakładających obowiązki na przedsiębiorców (6 miesięcy)

e) zasadę równoważenia obowiązków administracyjnych (tzw. „one in, one out”), każdy nowy obowiązek dla firm będzie wiązał się z koniecznością likwidacji innego obciążenia w tym samym lub zbliżonym obszarze

f) obowiązkową ocenę skutków regulacji ex post po 2 latach od wejścia w życie aktu prawnego, w przypadku braku możliwości przeprowadzenia konsultacji publicznych

g) możliwość zawierania umowy leasingu w formie dokumentowej.

2) pakiet deregulacyjny przyjęty przez Radę Ministrów 6 maja 2025r. dotyczący zmian w podatkach:

a) Wydłużone vacatio legis – nowe przepisy Ordynacji podatkowej zakładają, że niekorzystne zmiany dla podatników będą wchodzić w życie po minimum sześciu miesiącach od ich uchwalenia.

b) Wyższy limit zwolnienia z VAT – limit zwolnienia podmiotowego z VAT zostanie podniesiony z 200 tys. zł do 240 tys. zł. Zasada proporcjonalności nadal będzie obowiązywać w przypadku działalności rozpoczętej w trakcie roku.

c) Likwidacja obowiązku publikowania strategii podatkowej – duzi podatnicy CIT zostaną zwolnieni z obowiązku przygotowywania i publikowania strategii podatkowej, co ma ograniczyć ich obciążenia administracyjne.

Harmonogram:

  •  9.30 – 10.00 – rejestracja uczestników, kawa powitalna
  • 10.00 – 11.30 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
  • 11.30 – 11.45 – przerwa kawowa
  • 11.45 – 13.15 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)
  • 13.15 – 13.30 – przerwa kawowa
  • 13.30 – 15.00 – szkolenie (2 godziny lekcyjne)

Cena:

  • Cena za udział w szkoleniu online to 400 zł od osoby
  • Cena za udział w szkoleniu stacjonarnie to 470 zł od osoby

Formularz zgłoszeniowy

Szkolenie: Przegląd podatkowy 2025 – 2026 VAT, CIT, PIT (m.in. JPK_CIT, JPK_PIT, KSeF) w dn. 08.09.2025

Wybierz formę szkolenia

Uczestnicy szkolenia

Lista uczestników

Prosimy o wprowadzenie danych wszystkich osób biorących udział w szkoleniu za pomocą przycisku "Dodaj uczestnika". W przypadku szkoleń online adres e-mail jest wymagany i służy do przesłania dostępu do platformy szkoleniowej.

Stanowisko - Podanie stanowiska zajmowanego w organizacji jest opcjonalne, ale zalecane. Informacja ta pozwoli naszym wykładowcom lepiej dopasować materiały szkoleniowe oraz przykłady praktyczne do specyfiki Państwa działalności.

Dane kontaktowe

Osoba zgłaszająca uczestników na szkolenie

Prosimy o podanie danych osoby zgłaszającej powyższych uczestników na szkolenie. Dane te posłużą do wysłania mailowego potwierdzenia przesłania formularza oraz do przyszłego kontaktu w sprawie szkolenia.

Dane rozliczeniowe

Forma rozliczenia

Nabywca

Odbiorca

Finansowanie publiczne

Czy udział w szkoleniu finansowany jest ze środków publicznych?

Na adres email podany w formularzu wyślemy Ci potwierdzenie zgłoszenia, a w nim formularz zwolnienia z VAT. Wypełnij go i w ciągu 3 dni roboczych odeślij do nas na adres: szkolenia@fortis.szczecin.pl

Zgody

Ważne informacje

FORTIS zastrzega sobie prawo odwołania szkolenia z przyczyn od organizatora niezależnych, przy całkowitym zwrocie kwot wpłacanych na rzecz organizatora.

Rezygnację przyjmujemy najpóźniej 7 dni przed szkoleniem w formie pisemnej (e-mail). Rezygnacja w późniejszym terminie wiąże się z koniecznością pokrycia kosztów w 100%. Nieobecność na szkoleniu nie zwalnia z dokonania opłaty.

Szkolenia online - Aby w pełni korzystać z naszych szkoleń online, prosimy o upewnienie się, że Państwa sprzęt spełnia wymagania techniczne. Niezbędne jest posiadanie komputera lub urządzenia mobilnego z aktualnym systemem operacyjnym, przeglądarką internetową, głośnikami oraz stabilnym łączem internetowym o przepustowości min. 5 Mbit/s. Szczegółowe informacje znajdą Państwo w zakładce wymagania techniczne szkoleń online. Zalecamy sprawdzenie sprzętu przed szkoleniem, aby uniknąć trudności w trakcie zajęć. W razie pytań dotyczących wymagań technicznych, prosimy o kontakt z naszym zespołem wsparcia.

Bądź na bieżąco z naszymi szkoleniami

Zapisz się do naszego newslettera aby być na bieżąco z organizowanymi przez nas szkoleniami. Nie udostępnimy Twoich danych nikomu i będziemy pisać jedynie o wydarzeniach, które mogą Ciebie zainteresować.